ייחודיותה של האולפנה

מתן מענה לפרט - שיטות הוראה וטיפול:

הנחת היסוד, הנובעת מהרכב אוכלוסיית ביה"ס ומאפייניה, קובעת קשר הכרחי בין יצירת תנאי לימוד ובין פיתוח כושר החשיבה. כאמור, מאפיין הקושי העיקרי הוא היעדר מיומנויות למידה. מטרתנו לפתח דרכי הוראה שלא רק יקנו חומר אלא יעניקו כלים מתאימים של תהליך למידה. לפיכך, מפעילה האולפנה מערך לימודים ייחודי, המשלב תוכניות טיפוח וקידום.

חשוב לציין כי חומר הלימוד בנוי על תוכניות הלימוד של משרד החינוך. התלמידה מחויבת ברכישת הידע כדי לעמוד בבחינות הבגרות, ובנושא זה - אין הנחות. יחד עם זאת, מתקיימים בביה"ס לימודים מוגברים בנושאי יהדות ואזרחות.

כמחצית מתמידות ביה"ס משתתפות במערכת שעות תומכות הוראה הכוללות שעות שיעורי הוראה מתקנת ושיעורי עזר פרטניים וקבוצתיים.

באמצעות כישורים אלו, משיגה התלמידה רמת תפקוד עצמאית.

צוות של  5 מורות מוסמכות להוראה מתקנת עובדות עם בנות מאובחנות, והן מנחות 3 מורות נוספות במתן שיעורי העזר.

הלימודים במסגרת זו מתקיימים במקביל למערכת הלימודים הרגילה, ולכל בת מורכבת תוכנית פעולה ומערכת לימודים אישית.

בחינות הבגרות:

האולפנה רואה חשיבות רבה בעמידה של הבנות בבחינות הבגרות. תעודת בגרות מעניקה הזדמנות שווה לבנות להשתלב בחברה כעובדות עצמאיות. במקרה של קושי להשלים את הבגרות, או קושי להיבחן בתוכנית הרגילה, תיבנה לבת תוכנית אישית אשר תביא אותה להצלחות בתחומים המתאימים לה.

אנו מציעים מגוון בחינות בגרות:

מקצוע

מספר יחידות לימוד

 

מגמות לבחירה

מספר יחידות לימוד

תנ"ך

3

 

גרפיקה

3, 4, 5

תושב"ע

5

 

ספרות

2

 

מדעים וטכנולוגיה

3, 4, 5

אנגלית

3, 4, 5

 

מתמטיקה

3, 4

 

פסיכולוגיה

3, 4, 5

הבנת הנקרא, הבעה ולשון

2

 

תולדות עם ישראל

2

 

אומנות

3, 4, 5

אזרחות

2

 

מוט"ב

1

     

 

גישות חינוכיות מגוונות:

באולפנה רגישים לעולמה הפנימי של הבת. כאשר נחשף קושי או מצוקה דרך קשר עם ההורים, נוקטת האולפנה פעולות שונות בהתאם לאופי המקרה:

  1. הפניה לטיפול פסיכולוגי אינדיבידואלי ומשפחתי, מחוץ לביה"ס.
  2. ריפוי באמצעות מוסיקה – עבודה פרטנית עם התלמידות של מומחית בתחום.
  3. ריפוי בדיבור – ביה"ס קשור למרפאה בדיבור. במידת הצורך מופנות בנות.
  4. תרפיות בדרמה, אומנות ובע"ח – האולפנה משלבת במידת האפשר טיפולים פרטניים או קבוצתיים ע"י סטודנטיות לתרפיות השונות מהמכללות בארץ.
  5. יועצות ביה"ס – שתי יועצות חינוכיות מועסקות בביה"ס. היועצות מתמקדות בטיפול פרטני עם    מספר בנות בכל כיתה

חינוך חברתי

החינוך החברתי מציב לצוות האולפנה מטרות מרכזיות:

  1. היכרות עמוקה עם עולם הערכים הדתי ויצירת חיבור חי לעולם המצוות ולמעגל השנה.
  2. העשרה אינטלקטואלית רבגונית.
  3. יצירת מעורבות חברתית בהצבת אתגרים המפתחים העזה וערוצי הבעה.

החינוך החברתי מהווה כלי לצמיחה וטיפוח בנות בעלות מודעות, רגישות חברתית ויכולת מנהיגות והובלה. כמו כן, תורמת הפעילות להעצמת הבת תוך דגש על חיזוק ביטחונן העצמי.

מורים כמעצבים

להצלחת תוכנית ביה"ס, אנו זקוקים לצוות מחנכות המאמין ביכולת התלמידה ובכושרה להצליח. על המחנכת לעודד ולתמוך בתלמידה ולחזק את אמונתה בעצמה וביכולותיה. על ההנהלה לבנות גם לצוות החינוכי מערכת תמיכה, ייעוץ והשתלמויות מקצועיות בכדי לעזור לו להצליח בעבודתו. צוות המחנכות והמורים המקצועיים מקבלים הכשרה ומודעים למגוון קשיי הלמידה ולדרכי הוראה תואמות. כמו כן ישנה באולפנה מודעות גבוהה לחשיבות הקשר האישי עם התלמידה ועם הוריה. צוות המורים עובר מידי שנה הכשרה במסגרת הוראה מתקנת או במסגרת שיטות הוראה מגוונות וחדשות.

הורים

חלק בלתי נפרד מתהליך קבלת הבת לביה"ס הוא מתן הסכמת ההורים לשיתוף פעיל בהעצמת הבת. אנו ממליצים להורים להשתתף בפרויקט "הנחיית הורים", באסיפות ומפגשים. ההורים והצוות החינוכי מחויבים בהזרמת מידע הדדי, ועל ההורים מוטלת ההתחייבות לשתף את הצוות במתרחש עם הבת בבית ובמקביל, להתעדכן במידע מפורט אודות תפקוד הבת בביה"ס. בעיקר נחוצה נכונות מצד ההורים לקבל הדרכה בשני תחומים:

  1. העצמת הבת.
  2. העברת אחריות הלימודים וכל הכרוך בהם, מהם כהורים, אל הבת כאישיות אוטונומית.